Wat Is Een Loyaliteitsprogramma Of Spaarprogramma?

Spaarprogramma’s worden steeds populairder onder zowel consumenten als bedrijven. Er zijn steeds meer bedrijven die een loyaliteitsprogramma of spaarprogramma opzetten voor hun bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten. Zo’n programma kan verschillen van bedrijf tot bedrijf, maar wat is een loyaliteitsprogramma of spaarprogramma dan precies? Hoe werkt zo’n programma over het algemeen? Waarom zouden bedrijven dit aan willen bieden bij hun klanten? En natuurlijk ook belangrijk om te weten, wat is het meest inbegrepen bij spaarprogramma’s? Hieronder geven we je graag antwoord op al deze vragen en vertellen we je meer over spaarprogramma’s.

Wat is een spaarprogramma?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een spaarprogramma dan nou precies is. Spaarprogramma’s zijn populair onder bedrijven en zijn eigenlijk een manier voor klanten om goedkoper te kunnen winkelen of andere voordelen te krijgen bij het shoppen bij dit bedrijf.

Met een spaarprogramma laten bedrijven namelijk hun klanten punten sparen en hier krijgen ze in ruil daarvoor dan ook een beloning voor. Met het spaarprogramma kunnen de klanten hun punten inruilen voor allerlei kortingen, gratis levering of soms zelfs gratis producten bijvoorbeeld.

Hoe werkt een spaarprogramma over het algemeen?

Hoe werkt een spaarprogramma dan precies? Via het spaarprogramma kunnen klanten een eigen account aanmaken bij het desbetreffende bedrijf en vanaf hier kunnen ze punten sparen. Zo heeft Jumbo bijvoorbeeld een spaarprogramma genaamd Jumbo Extra’s. Hier is ook een aparte app voor ontwikkeld, zodat de klanten heel eenvoudig kunnen zien hoeveel punten ze al hebben en wat ze met deze punten kunnen doen.

In zo’n app bijvoorbeeld staan allerlei kortingen op producten, gratis producten of kortingen voor een dagje weg die klanten kunnen krijgen wanneer ze een bepaald aantal punten inwisselen. Dit maakt het winkelen voor de klanten natuurlijk voordeliger en stimuleert hen dan ook om dit te blijven doen. Zo’n spaarprogramma maakt het zelfs alleen maar leuker! Over het algemeen krijgen klanten een bepaald aantal punten per iedere euro die ze uitgeven, maar soms doen bedrijven ook acties waarbij de klant meer punten krijgt bij een bepaald product of iets dergelijks.

Waarom bieden bedrijven spaarprogramma’s aan bij hun klanten?

Waarom zouden bedrijven dan eigenlijk spaarprogramma’s aanbieden bij hun klanten? Tenslotte kost dit hen juist alleen maar geld vanwege de kortingen, gratis producten, gratis levering of kortingen op een dagje weg die ze aan de klanten geven. Toch zitten er genoeg voordelen aan zo’n spaarprogramma verbonden voor de bedrijven, waardoor dit dus niet alleen maar gunstig is voor de klanten.

Allereerst is het hebben van een bedrijf ontzettend competitief en zijn er altijd meer dan genoeg concurrenten waar de klant naartoe kan gaan. Een aantrekkelijk spaarprogramma kan de klant overhalen om zijn aankopen bij dit bedrijf te doen. Op deze manier is het mogelijk voor bedrijven om nieuwe klanten aan te trekken!

Daarnaast zijn de spaarprogramma’s ook uitstekend voor de klantloyaliteit. Het is namelijk een manier voor bedrijven om de klant langer aan hen te binden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hogere kortingen krijgen of de punten voor iets leuks inwisselen wanneer ze hier meer van hebben gespaard, waardoor ze ook langer bij het bedrijf zullen blijven winkelen. Ook is het bijkomende voordeel dat een spaarprogramma de klanten vaak ook nog eens stimuleert om meer te kopen, omdat ze hiermee natuurlijk ook meer punten willen verdienen. Dit alles laat de omzet van het bedrijf stijgen, waardoor ze uiteindelijk ook meer winst zullen hebben.

Als laatste moeten klanten bij een spaarprogramma hun contactinformatie opgeven, zoals bijvoorbeeld hun e-mailadres. Hierbij moeten ze vaak ook de algemene voorwaarden of iets dergelijks accepteren, waarbij ze automatisch toestemming geven aan het bedrijf om promotie e-mails en dergelijke te sturen. Op deze manier kan het bedrijf de klantdate gebruiken voor marketingdoeleinden, waarmee ze vaak ook weer de verkoop van allerlei producten kunnen stimuleren. Voor bedrijven is zo’n spaarprogramma dus heel aantrekkelijk!

Wat is het meest inbegrepen bij spaarprogramma’s?

Nu we weten wat spaarprogramma’s precies zijn, is het ook handig om te weten wat deze spaarprogramma’s de klant opleveren. Het leuke aan deze spaarprogramma’s is dat het bedrijf hier volledige vrijheid in heeft. Zij kunnen namelijk zelf vormgeven aan hun spaarprogramma’s en zo komt ieder bedrijf ook weer met andere beloningen voor het gespaarde aantal punten. Er zijn echter een aantal beloningen die doorgaans het meest worden inbegrepen bij spaarprogramma’s. Hieronder hebben we de populairste beloningen voor je op een rijtje gezet.

Kortingen

Allereerst is de meest populaire beloning bij een spaarprogramma de korting. Er zijn verschillende redenen waarom het geven van kortingen zo aantrekkelijk is voor een bedrijf om op te nemen in hun spaarprogramma. In de eerste plaats zullen de kortingen de klanten sneller stimuleren tot het doen van een aankoop. Dit zal de omzet, en de winst, van het bedrijf natuurlijk laten stijgen, want ze verkopen meer.

Daarnaast is het geven van korting een handige manier voor het bedrijf om de klanten tegemoet te komen, omdat dit ze niet zo heel veel geld kost. Een hoge korting op een goedkoop product bijvoorbeeld kost hen nog steeds niet veel. Dit is voor veel bedrijven in ieder geval een betere optie dan het gratis weggeven van producten. Wanneer een klant genoeg punten heeft gespaard en deze punten kan inwisselen voor korting op een bepaald product, zijn in ieder geval zowel de klant als het bedrijf blij.

Punten sparen en inwisselen

Een andere bekende factor van een spaarprogramma is het sparen en daarna inwisselen van punten. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om vorm te geven aan een spaarprogramma, maar het sparen van punten en deze op een later moment inwisselen is toch wel de makkelijkste en meest gangbare manier.

Het bijkomend voordeel hiervan is dat het punten sparen ook alleen maar aantrekkelijker wordt gemaakt voor de klant. Je kan namelijk op je account van het spaarprogramma zien hoeveel punten je al hebt, waarbij het bedrijf je ook meteen toont hoeveel je nog moet sparen om de punten voor iets te kunnen inwisselen.

Gratis producten

Bij spaarprogramma’s worden regelmatig ook gratis producten weggegeven. Dit is wanneer de klant een redelijk aantal punten heeft gespaard en hier hoort dan ook een mooie beloning bij. Vooral bij de boodschappen kan dit aspect van een spaarprogramma erg fijn zijn, omdat het natuurlijk gewoon scheelt in het wekelijkse of maandelijkse budget hiervoor.

Ook zijn het vaak gelukkig wel producten die mensen ook regelmatig nodig hebben, waardoor het voor de klant een hele fijne beloning is voor het doen van de boodschappen of andere uitgaven bij dat bedrijf of die winkel.

Gratis levering

Als laatste hebben veel bedrijven nog de optie om gratis levering te krijgen bij een bepaald aantal punten. Vandaag de dag wordt er steeds meer online besteld en hier horen doorgaans natuurlijk ook verzendkosten bij.

Nu wordt het voor mensen echter onaantrekkelijker om iets te kopen wanneer ze weten dat ze hier nog eens extra voor moeten betalen als ze het graag thuis willen ontvangen. Daarom wordt gratis levering zo vaak opgenomen in een spaarprogramma, want het werkt ontzettend goed om de klant tegemoet te komen.

Over de auteur

Tom Marr

Ik beheer de Puntenman.nl blog om te laten zien hoe ik spaarpunten en geld verdien met spaarprogramma's die in Nederland beschikbaar zijn. Doe mee en volg me om uit te vinden hoe ook jij geld kunt besparen en geweldige beloningen kunt verdienen.